HELP-widgets

Widgets är små “program” som du kan lägga in på olika ställen. För att styra vilka sidor/inlägg den ska visas, finns Widget logic. Det är ett filter som anger villkoren för av din widget ska visas. De vanligaste filtren ser du längre ner på sidan. Via Panelen-> “Utseende” -> “Widgets” hittar du möjligheten att lägga in funktioner på de ställen där widgets är tillåtna. Det är i:
1. Vänster kolumn
2. Höger kolumn (förutsatt att du valt Specifik layout för den sidan som är “2 sidorfält: Höger och vänster”)
3. Sidfot (längst ner på sidan) som har tre fält, 1,2,3 där 1:an är längst till vänster.

De widgets som är vanligast är:
Arkiv – Ett månadsarkiv av din webbplats inlägg. Med Widget Logic kan du bestämma vilka inlägg, hur många, etc.

Expire/Expiring Post – Visar alla inlägg som är gamla (ej publicerade via länk) eller på väg att bli.

Simple Kalender – SVF’s kalender. Med Widget Logic kan du bestämma vilka sidor eller inlägg som kalendern ska visas på. Ett sådan exempel hittar du på sidan “umea”. Alla som får behörighet till Google-kalendern “SVF” kan lägga in möten/händelser. Alla som var med i Gbg 12/13 mars -16 kan även ge inbjudan till andra att lägga in möten/händelser.

Shortcodes Ultimate – Förutom att använda Shortcodes i Editorn när man skapar sida eller inlägg, kan man lägga in den som en Widget. Ett sådan exempel hittar du i vänster sidfot på “Om-oss”.