Webbinarieserie ”Fredagsgruppen presenterar”

Sveriges vägledarförenings senaste satsning är en webbinarieserie med syftet att erbjuda sina medlemmar kompetensutveckling. Medlemmar och föreläsare kommer att kunna dela nyheter, tips, goda exempel och aktuell forskning kring studie- och yrkesvägledning på ett snabbt, smidigt och digitalt sätt.

Vad innebär ”Fredagsgruppen presenterar…”?

”Fredagsgruppen presenterar…” innebär att Sveriges vägledarförening kommer att presentera medlemmars och forskares förinspelade videos på max 45 min, med intressant och spännande teman. Det kan vara ett enskilt avsnitt eller en serie.

Exempel på teman kan vara:
Digitalisering
• E-lärande
• Forskning inom området för studie- och yrkesvägledning
• Metoder för vägledning
• SYV inom olika arbetsområden, praktiker berättar…
• Nya utmaningar för SYV-yrket utifrån Corona pandemin

…men det är ni som bidrar som sätter agendan!

Fredagsgruppen kommer under 2021 att lägga ut filmer spritt under året. Vi är en ideell förening, och vi vill pröva oss fram för att tillsammans skapa en sådan bra produkt som möjligt. Förhoppningen är att kunna publicera en video i månaden, så snart som möjligt. Vi hoppas att det finns många som vill vara med och dela med sig.

Hur?
Du som medlem får tillgång till webbinarierna här på föreningens hemsida. Du kommer att få ett medlemsbrev med lösenord som ger dig tillgång till sidan, så se till att din e-postadress är uppdaterad. Du kan givetvis se det upplagda materialet så många gånger du önskar.

Vad är ”Fredagsgruppen”?
Fredagsgruppen en arbetsgrupp inom styrelsen av Sveriges vägledarförening som har arbetat med att ta fram de seminarier som föreningen har givit i anslutning till årsmötet. Det har blivit ett arbetsnamn, eftersom både seminarium och årsmöte har givits på fredagar. Namnet ”Fredagsgruppen” har vi valt att behålla.

Varje ny video kommer att läggas ut på just fredagar – och då blir det ”Fredagsgruppen presenterar…”

De som ingår i Fredagsgruppen inom styrelsen är William Lindo, Katarina Petersson och Åsa Rindbäck.

Vill du vara med?
Vill du bidra med material, delta med din kunskap, berätta om hur du arbetar, ge tips eller annat som är intressant för studie- och yrkesvägledningen? Du kan kontakta oss på info@vagledarforeningen.se så sätter vi igång. Dessvärre kan vi i dagsläget inte erbjuda någon ersättning, men vi kan i viss mån erbjuda redigeringshjälp.

Vi hoppas få ta del av mycket spännande material