Academia

academia

Internationella studiebesök för studie- och yrkesvägledare

Välkommen ut i Europa

Sveriges vägledarförening och Euroguidance Sweden deltar i det europeiska samarbetet Academia, där man har organiserat utbyten för yrkesverksamma studie- och yrkesvägledare i Europa sedan 2017. Både boende och resa finansieras för vägledare som vill åka på ett utbyte. Ett fint erbjudande som din arbetsgivare säkert kan uppskatta och se nyttan av!

Ansök om att delta i studiebesök 2024

Ansök senast 24 november för besök under 2024.

Du som jobbar inom skolan eller vuxenutbildning kan söka stipendier via Sveriges vägledarförening. Hör av dig till utbyteacademia(a)gmail.com om du är intresserad att delta.

Du som jobbar i högskolan eller på Arbetsförmedlingen kan anmäla dig till Euroguidance senast 24 november 2023 och åka ut våren 2024. Hör av dig till euroguidance.sweden(a)uhr.se om du är intresserad av att delta.

Se utbudet

Alla tillgängliga alternativ finns publicerade på Euroguidance-nätverkets hemsida Training opportunities at Euroguidance.eu

Ansökningsblankett

Tänk på. För att din ansökan ska bearbetas krävs det att den är ifylld på engelska och att den är komplett. Tänk också på att stämma av med arbetsgivaren innan du söker.

Academia application form 2024 (Ladda ner Word-fil)

Följ instruktionerna och mejla in din ansökan till oss utbyteacademia(at)gmail.com

Efter ditt besök

De flesta utbyten pågår under en vecka och blir du en av dem som antas, ber vi dig skriva en reserapport när du kommit hem. Den publiceras på UHR:s vägledarsidor och i Sveriges vägledarföreningens medlemstidning Vägledaren. Du kommer även att bli inbjuden till en workshop där du får dela dina erfarenheter med andra som har varit iväg.