Vägledarpriset

Syfte

Att lyfta fram studie- och yrkesvägledare som har visat särskilt engagemang för vägledning inom utbildning, arbetsliv, främjat nationellt eller internationellt samarbete, samverkan mellan skola och arbetsliv, utvecklat vägledningen genom nya arbetsformer/metoder och har gett goda exempel på vägledning.

Vägledarpriset

Priset består av ett stipendium på 15 000 svenska kronor, diplom i ram och blommor samt ett års medlemskap i Sveriges vägledarförening. Prisutdelning sker vid den årliga vägledarkonferensen till den/de som på ett särskilt förtjänstfullt sätt synliggjort studie- och yrkesvägledning. Tremedia står för prissumman. Som mottagare av stipendiet förväntas vinnaren att delta i en intervju i tidskriften Vägledaren samt medverka med ett seminarium på Sveriges Vägledarförenings Rikskonferens nästkommande år.

Senast torsdag den 1 september 2024 behöver vi få din nominering till Vägledarpriset 2024.

Krav för nominering

Den nominerade skall vara behörig studie- och yrkesvägledare.

Vid funderingar kontakta vår arbetsgrupp, vagledarpriset(at)vagledarforeningen.se

(*=obligatoriskt)

Vem vill du nominera?

*Namn

*Yrkestitel

*Arbetsplats

*Postadress

*Epost

*Utbildning

*Din motivering till att nominera personen

Bifoga gärna motiveringen som bilaga(PDF eller TXT-fil)

Två goda exempel från den/de nominerades verksamhet

Filer att skicka..(PDF eller TXT-fil- max 8mb per fil)

*Jag/vi som nominerar (namn, e-post och telefon)

Tidigare vinnare

2024

Vinnare av Vägledarpriset 2024 var Malin Andersson. Priset delades ut under Vägledarkonferensen 21 mars för hennes nytänkande, digitala och kreativa arbetssätt.

Hon har lyckas hitta metoder för att få både skola, kommun och näringsliv att jobba tillsammans. Genom sin Facebooksida inspirerar hon hundratals studie- och yrkesvägledare, genom att dela med sig av tips, lektioner, aktiviteter och material hon arbetat fram, från förskoleklass till nian. Malin gör det är för att hon tycker det är viktigt att dela med sig av bra idéer för att stärka professionen och hennes engagemang och hennes sätt att få studie- och yrkesvägledningen att bli hela kommunens ansvar, inte bara den egna skolans.

Konferens flyttades fram och Vägledarpriset delades inte ut.

Vinnare av vägledarpriset 2022 var Annika Davén och Aino Collmar.
    Priset delades ut under Vägledarkonferensen 27 oktober. Annika och Aino tilldelas priset för sitt arbete med Vägledningspodden.

Sedan 2020 har Vägledningspodden belyst vägledningsfrågor. Podden har gjort en stor insats för att kompetensutveckla studie- och yrkesvägledare i hela ladet, inom ett media som är lättillgängligt. Podden har tagit upp en mängd viktiga områden inom vägledningen och lyft diskussionen om vägledningsrelaterade frågor till en ny nivå.

Annika och Aino vill bjuda in studenter och yrkesverksamma till en fördjupad diskussion kring vägledningens uppdrag. Poddens syfte är inte att komma med färdiga lösningar utan istället öppna upp för reflektion och ett kontinuerligt samtal som lyfter hela kåren. Deras förhoppning är att Vägledningspodden kan vara en grund för fortsatta samtal kring utvecklingen av professionen – och det är den verkligen!

Vinnare av vägledarpriset 2021 var Frida Klar.
    Priset delades ut under Vägledarkonferensen 28 oktober. Frida prisades för sin kreativitet och innovativa arbetssätt med användning av digitala verktyg, och framförallt Youtube, för att nå ut till sina elever under pandemin.