Vägledarpriset

Syfte

Att lyfta fram studie- och yrkesvägledare som har visat särskilt engagemang för vägledning inom utbildning, arbetsliv, främjat nationellt eller internationellt samarbete, samverkan mellan skola och arbetsliv, utvecklat vägledningen genom nya arbetsformer/metoder och har gett goda exempel på vägledning.

Vägledarpriset

Priset består av ett stipendium på 15 000 svenska kronor, diplom i ram och blommor samt ett års medlemskap i Sveriges vägledarförening. Prisutdelning sker vid den årliga vägledarkonferensen till den/de som på ett särskilt förtjänstfullt sätt synliggjort studie- och yrkesvägledning. Tremedia står för prissumman. Som mottagare av stipendiet förväntas vinnaren att delta i en intervju i tidskriften Vägledaren samt medverka med ett seminarium på Sveriges Vägledarförenings Rikskonferens nästkommande år.

Nomineringen av kandidat till 2022 har inte öppnat ännu.

Krav för nominering

Den nominerade skall vara behörig studie- och yrkesvägledare.

Vid funderingar kontakta Ann-Caroline Henriksson, anncaroline.henriksson@gmail.com

Vägledarpriset 2021

Vinnare av vägledarpriset 2021 var Frida Klar.
Priset delades ut under Vägledarkonferensen 28 oktober. Frida prisades för sin kreativitet och innovativa arbetssätt med användning av digitala verktyg, och framförallt youtube, för att nå ut till sina elever under pandemin.