Konferensen


Varje år anordnar Sveriges vägledarförening en rikskonferens för dig som arbetar med/eller är intresserad av vägledningsfrågor.


Vad är vägledarkompetens?

Välkommen till en konferens i samarbete med Euroguidance på UHR där vi tillsammans utforskar vägledarkompetens ur olika perspektiv. I en värld som ständigt förändras och präglas av osäkerhet är kraven på oss vägledare högre än någonsin tidigare. Vi behöver inte bara förstå och tillämpa gällande regelverk och normer, utan även anpassa vårt arbete efter lokala förutsättningar och, framför allt, vara lyhörda för klienternas behov och önskemål.

Därför behöver vi rusta oss med en bred uppsättning kompetenser för att kunna möta de utmaningar och möjligheter som vi står inför. Sveriges vägledarförening, i samarbete med Euroguidance, ser fram emot en konferens fylld med insikter och diskussioner kring olika synvinklar på detta viktiga ämne.

Datum: 23 – 24 oktober 2025
Plats: Cirkeln konferens i ABF-huset, Sveavägen 41, 111 83 Stockholm

Inbjudan
Föreläsare
Program

Konferensavgift ex momsMedlemIcke medlem
Early bird t o m 15 juni 2025 4000 kr 4600 kr
Ordinarie pris fr o m 16 juni 2025 4600 kr 5500 kr

Presentation av seminarier

AI i vägledningen – för dig som är nyfiken och vill komma igång Joakim Cao

Under denna workshop får du en praktisk introduktion till AI och chattbottar. Du lär dig hur du kan ställa frågor till AI (prompting), tilldela roller (AI-personas) och testa generativ och multimodal AI. Du kommer få möjlighet att dela dina erfarenheter kring AI i studie-och yrkesvägledning med kollegor och låta dig inspireras av andra i hur man kan arbeta med dessa verktyg. Dessa delar kommer ingå: – En spaning om generativ AI, etik och SYV, – AI som ett arbets- och lärandeverktyg, – AI som assistent eller ”kollega”, – AI som verktyg för administration, lärande och vägledning OBS: Medtag din egen dator eller mobiltelefon!

Vejledning i Fællesskaber – metode der tager vejledningen ud af kontoretRie Thomsen

Hvordan kan vejledning bringes tættere på menneskers hverdagsliv? Dette hands-on seminar introducerer en anderledes og praktisk tilgang til at gøre vejledning synlig og relevant i fællesskaber. Med afsæt i professor Rie Thomsens model for karrierevejledning i fællesskaber udforsker vi metoder og strategier til at integrere vejledning i dagligdags kontekster, hvor mennesker mødes og lever deres liv fx uddannelsesinstitutioner, arbejdspladser, integrationscentre, fritidsklubber, madklubber. Find selv på flere. Metoden er også velegnet til at skabe nye veje for vejledning, der styrker social retfærdighed, ved at nå ud til målgrupper, som traditionelt står uden for det formelle vejledningssystem.

Taking a critical approach to talking about careersTristram Hooley

This workshop will use the new book Careers by Rie Thomsen and Tristram Hooley to spark new thinking about careers and career guidance. It will explore how the way in which we talk about careers with students and clients shapes the way that they think about their career choices and career management. We will use a number of expercises based on the book to challenge the way that participants are talking about careers and explore ways that we can do things differently.

Livslång vägledning för framtidens kompetensbehov – Nina Ahlroos och Mikaela Zelmerlööw

En arbetsgrupp med myndigheter och organisationer har tagit fram rekommendationer och nödvändiga åtgärder som tillsammans stärker tillgången till livslång vägledning, av hög kvalitet, för alla individer. Förslagen syftar till att skapa en nationell infrastruktur för livslång vägledning som underlättar livslångt lärande och bidrar till effektiv kompetensförsörjning samt största möjliga medborgarnytta. Nina Ahlroos och Mikaela Zelmerlööw presenterar rekommendationerna och berättar om arbetet i gruppen och de diskussioner som förts. De bjuder också in till samtal runt förslagen.

STEM och vägledningens rollAgnetha Kronqvist, Betina Mohager, Mikaela Zelmerlööw och Paula Starbäck.

Ett växande behov av STEM*-kompetens i Sverige och globalt innebär att vi behöver skapa en hållbar och innovativ samhällsutveckling. Regeringen har tagit fram en nationell STEM-strategi där det framgår att kopplingen mellan skola och yrkesliv behöver stärkas för att synliggöra de karriärmöjligheter som STEM-utbildningar erbjuder. Detta kräver en hantering av gemensamma utmaningar som könsbundna studieval och
utbildningarnas attraktivitet. Hur kan vägledningen bidra till att hantera utmaningar och möjligheter vi möter i vardagen?
*Science Technology Engineering Mathematics.

Vägledningen behöver anpassas utifrån den elevgrupp vi möter – detta är särskilt viktigt inom den anpassade skolformenSabine Lundborg och Lena Sundin

I detta seminarium får du ta del av tips och erfarenheter från verkligheten, presenterade av Lena Sundin och Sabine Lundborg från Vägledning och kompetens i Mölndal. Du får en inblick i hur vägledning kan se ut inom den anpassade skolformen, från grundskola till vuxenutbildning.

När modeller och verklighet talar olika språk – och vägledaren står mitt emellanTorild Carlsson, Fredrik Cullberg Jansson

Vägledare får ofta budskap från media och beslutsfattare som inte överensstämmer med det man ser fungerar i mötet med individen. Men vad säger forskning och statistik egentligen? Vilka möjligheter öppnas om vägledare och andra blir bättre på att tolka och kommunicera den? I det här seminariet utforskar vi hur vägledarkompetens kan stötta individen utan att styra och hur vi får det vägledare vet fungerar i praktiken att
bli begripligt för rektorer, politiker och andra som påverkar vägledningens ramar. Välkommen till ett samtal där vi – med stöd i modern simulering – visar och utforskar hur vi i vardagens möten kan förena forskning, statistik och systemperspektiv med de mer praktiknära vägledningsmodellerna.

Vad innebär Gy25-reformen? – Anna Jägberg, undervisningsråd, Skolverket. Annika Bengtsson, handläggare, UHR. Eva Ekstedt Salzmann, undervisningsråd, Skolverket. Viveka Sahlberg, utredare, UHR

Universitets- och högskolerådet (UHR) genomför tillsammans med Skolverket ett gemensamt seminarium. Från den 1 juli 2025 kommer ämnes-betyg att ersätta kursbetyg i gymnasieskolan och vid komvux. UHR informerar om hur förändringarna påverkar behörighet och meritvärdering vid antagning till högskolan, både för sökande med gymnasieexamen enligt Gy25 och för dem med äldre betyg. Skolverket informerar om Gy25 och hur det påverkar program och ämnen i gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan, komvux på gymnasial nivå och komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå. Vi kommer också att berätta om övergångsregler, studieplanering och prövning. Det kommer också vara möjligt att ställa frågor under seminariet.

Beslutsfattande – en livslång process – rön och aktuella teorier William Petersson

Seminariet berör teorier om beslutsfattande vid vägledning vid val av arbete och utbildning vid kris (arbetslöshet, arbetsbyte, omställning) med rön från forskning om direkt beslutsfattande (t ex Daniel Kahneman), om metoder för att finna vägar för lösningar och om vägar att förstå individens unika situation vid krisen.

Vid frågor kontakta konferens(at)vagledarforeningen.se eller Anita Edvinsson anita.edvinsson(at)gmail.com eller 073-385 62 70 vid fakturafrågor