Konferensen

Varje år i oktober anordnar Sveriges vägledarförening en rikskonferens för dig som arbetar med/eller är intresserad av vägledningsfrågor.

Vägledning i en pandemipåverkad väntan på framtiden. Vägledarkonferensen 2021. 28 oktober Göteborg, sänds även digitalt. Föreläsare Sven Bremberg, Jaana Kettunen, Mia Lindberg, Fredrik Löfgren samt moderator Frida Boisen

Vägledning i en pandemipåverkad väntan på framtiden

28 oktober 2021, Bjurgårdens Konferens Göteborg
Sänds även live digitalt

Pandemin har gett effekter i samhället på sysselsättning, försörjning, psykisk och fysisk hälsa och ungdomars ambitioner och drömmar.

Hur kan vi vägledare förbereda åtgärder, insatser och strategier för framtiden? Kan vi se perioden under och efter pandemin som en möjlighet att utveckla karriärvägledningssystem, metoder och strategier för att förbättra åtkomst till vägledning? Ur kris kommer även positiva effekter att ta vara på och nya innovativa lösningar som kan förstärka vägledningen i Sverige.

Vi hoppas kunna genomföra en fysisk konferens i år, men kommer även sända konferensen digitalt. I år blir det en dag live den 28 oktober samt ett flertal förinspelade digitala seminarier som kommer sändas senare, för de som anmält sig till konferensen.

Beslut om fysiskt konferens i Göteborg beslutas i månadsskiftet juni/juli. Du har möjlighet att anmäla dig till fysisk eller digital konferens.

Årets föreläsare:

Frida Boisen, moderator och föreläsare
Journalist, programledare, talare och författare.

Sven Bremberg, Psykisk hälsa bland unga, trender, förklaringar och åtgärder
Barn- och ungdomsläkare och docent i socialmedicin vid institutionen för global folkhälsa, Karolinska Institutet. Under 1980-talet arbetade han med utveckling av elevhälsan.

Dr Jaana Kettunen, Karriärvägledning i en ny tid
Vice-director, and Adjunct Professor in information and communication technologyin lifelong guidance, at the Finnish Institute for Educational Research of the University of Jyväskylä

Mia Lindberg, Karriärvägledning i en ny tid
Studie- och yrkesvägledare, fil mag, med lång erfarenhet av att följa diskussionen om e vägledningens vara eller inte vara. Senast verksam som adjunkt på studie- och yrkesvägledarprogrammet, Malmö universitet.

Fredrik Löfgren
Robotutvecklare Linköpings Universitet

Fler föreläsare presenteras under våren.

Konferensavgifter

Early bird, anmälan senast 31/5

Fysisk konferens

2100:-2600.-

1400:-1900:-

Anmälan 1/6 och framåt

Fysisk konferens

2600:-3200:-

1900:-2500:-

Ålderspensionär samt heltidsstuderande på studie- och yrkesvägledarprogrammet
Ej arbetande

200:-400:-

I anmälan väljer du att anmäla dig till fysisk eller digital konferens. Om du anmäler dig till den fysiska konferensen kan du välja att din anmälan ska ändras till digital konferens om den fysiska konferensen inte blir av.

Fakturering sker fortlöpande för de som anmält sig till endast digital konferens. Till den fysiska konferensen faktureras först när det blir bestämt att den genomföres.

Anmäl dig till konferensen idag!