Konferensen

Varje år i oktober anordnar Sveriges vägledarförening en rikskonferens för dig som arbetar med/eller är intresserad av vägledningsfrågor.

Vägledning i en pandemipåverkad väntan på framtiden

28 oktober 2021, Digital konferens +
inspelade seminarier tillgängliga i två veckor

Bild av Tintin Varg Kyrkebyskolan Arvika

Varmt välkommen till årets rikskonferens!

Hur kan vi vägledare förbereda åtgärder, insatser och strategier för framtiden? Kan vi se perioden under och efter pandemin som en möjlighet att utveckla karriärvägledningssystem, metoder och strategier för att förbättra åtkomst till vägledning? Ur kris kommer även positiva effekter att ta vara på och nya innovativa lösningar som kan förstärka vägledningen i Sverige.

Under förra årets konferens tvingades vi att tänka nytt och digitalt. Efter hårt arbete lyckades vi ge våra konferensdeltagare en uppskattad tillställning, om än något nerskalad. Utvärderingen gav oss fina omdömen. När det blev klart för oss att även årets konferens skulle bli digital ville vi dock inte stanna vid förra årets upplägg. Vi ville fortsätta vår egen innovativa resa, för att göra upplevelsen bättre för er som vi finns till för – Sveriges vägledare.

Ny digital mingelfunktion
En sak vi tyckte var tråkig med förra årets upplägg, var att vi inte kunde erbjuda våra konferensdeltagare möjlighet till att mingla med gamla kollegor och vänner. Det tror vi att vi nu har hittat en lösning på. Med hjälp av eventföretaget Around the corner, som hjälper oss att anordna årets konferens, har vi tagit fram en digital mingelfunktion, där ni kan samtala med varandra i en virtuell värld. Ni gestaltas som en avatar (precis som ABBA!), men ni kan också dela era webbkameror med varandra medan ni samtalar – nästan som på riktigt. Här hittar ni en genomgång av årets spännande mingelfunktion (FILM).

Känns det fortfarande oklart om hur ni ska göra?
Gå in här och testa redan nu – när det än passar er!
Ni är också varmt välkomna att höra av er om ni har frågor till info(at)vagledarforeningen.se.

6 inspelade seminarier, tillgängliga efter konferensen
Vi tyckte också att det var tråkigt att vi inte kunde erbjuda våra uppskattade seminarier under förra årets konferens. Detta har vi nu löst genom att samla in förinspelat material från några mycket spännande personer. Detta material kommer finnas tillgängligt för våra konferensdeltagare under två veckor från det att själva konferensen har ägt rum. Samtliga deltagare kommer få inloggningsuppgifter för att via vår hemsida ta del av detta, precis som när våra medlemmar tar del av Fredagsgruppens material. Det betyder att ni kommer kunna kompetensutveckla er själva i lugn och ro, när andan faller på.

Vi hoppas att ni är lika entusiastiska som vi över årets konferens. Väl mött!

Årets föreläsare, 28 oktober:

Frida Boisen, moderator och föreläsare
Journalist, programledare, talare och författare.

Sven Bremberg, Psykisk hälsa bland unga, trender, förklaringar och åtgärder
Barn- och ungdomsläkare och docent i socialmedicin vid institutionen för global folkhälsa, Karolinska Institutet. Under 1980-talet arbetade han med utveckling av elevhälsan.

Dr Jaana Kettunen, Karriärvägledning i en ny tid
Vice-director, and Adjunct Professor in information and communication technologyin lifelong guidance, at the Finnish Institute for Educational Research of the University of Jyväskylä

Mia Lindberg, Karriärvägledning i en ny tid
Studie- och yrkesvägledare, fil mag, med lång erfarenhet av att följa diskussionen om e vägledningens vara eller inte vara. Senast verksam som adjunkt på studie- och yrkesvägledarprogrammet, Malmö universitet.

Fredrik Löfgren, Trots eller tack vare pandemin fortsätter utvecklingen av AI allt snabbare och framtiden är snart nutid
Forskare och robotutvecklare Linköpings Universitet, grundare Dyno Robotics.

Johan Andersson och Sandra Offesson Arbetsförmedlingen, Arbetsmarknaden efter pandemin

Digitala inspelade seminarier, 29 oktober 2021:

Dessa kommer finnas tillgängliga i två veckor för dig som är anmäld till konferensen. Se seminarierna när det passar dig!

Börje Lindqvist, Lars Hugsén och Agneta Andersson, Framtidskortet- ett nyskapande digitalt vägledningsverktyg för professionella samtal

Joakim Cao, Digitalt hopp – att arbeta med hopp och aktivt engagemang trots avstånd

Dr Jaana Kettunen och Mia Lindberg, Karriärvägledning i en ny tid

David Spak, Hållbara samarbeten för stärkt karriärlärande och framtidsval

Jeannette Lehninger och Nina Ahlroos, Internationella möjligheter för professionsutveckling

Sara Nordström, Studie- och yrkesvägledaren i klassrummet

Konferensavgifter

Digital konferens

MedlemIcke medlem
1900:-2500:-

Ålderspensionär samt heltidsstuderande på studie- och yrkesvägledarprogrammet
Ej arbetande

Digital konferens

MedlemIcke medlem
200:-400:-

Fakturering sker fortlöpande.

Anmäl dig till konferensen idag!