Konferensen

Varje år i oktober anordnar Sveriges vägledarförening en rikskonferens för dig som arbetar med/eller är intresserad av vägledningsfrågor.

Vägledning i en pandemipåverkad väntan på framtiden. Vägledarkonferensen 2021. 28 oktober Göteborg, sänds även digitalt. Föreläsare Sven Bremberg, Jaana Kettunen, Mia Lindberg, Fredrik Löfgren samt moderator Frida Boisen

Vägledning i en pandemipåverkad väntan på framtiden

28 oktober 2021, Digital konferens

Pandemin har gett effekter i samhället på sysselsättning, försörjning, psykisk och fysisk hälsa och ungdomars ambitioner och drömmar.

Hur kan vi vägledare förbereda åtgärder, insatser och strategier för framtiden? Kan vi se perioden under och efter pandemin som en möjlighet att utveckla karriärvägledningssystem, metoder och strategier för att förbättra åtkomst till vägledning? Ur kris kommer även positiva effekter att ta vara på och nya innovativa lösningar som kan förstärka vägledningen i Sverige.

I år blir det en dag livesändning digitalt den 28 oktober samt ett flertal förinspelade digitala seminarier som kommer sändas senare, för de som anmält sig till konferensen.

Sveriges Vägledarförening har haft ambitionen att genomföra både en fysisk och digital konferens 2021. På grund av osäkerheten i hur höstens restriktioner för offentliga sammankomster kommer att se ut, tillsammans med ett mycket litet antal anmälningar till fysisk konferens, så ställs den fysiska konferensen in.
Du som har anmält dig till den fysiska konferensen men kryssat i att du gärna deltar i den digitala annars, vi ändrar nu ditt deltagande till digital konferens. Information har skickats via mejl till berörda.

Årets föreläsare:

Frida Boisen, moderator och föreläsare
Journalist, programledare, talare och författare.

Sven Bremberg, Psykisk hälsa bland unga, trender, förklaringar och åtgärder
Barn- och ungdomsläkare och docent i socialmedicin vid institutionen för global folkhälsa, Karolinska Institutet. Under 1980-talet arbetade han med utveckling av elevhälsan.

Dr Jaana Kettunen, Karriärvägledning i en ny tid
Vice-director, and Adjunct Professor in information and communication technologyin lifelong guidance, at the Finnish Institute for Educational Research of the University of Jyväskylä

Mia Lindberg, Karriärvägledning i en ny tid
Studie- och yrkesvägledare, fil mag, med lång erfarenhet av att följa diskussionen om e vägledningens vara eller inte vara. Senast verksam som adjunkt på studie- och yrkesvägledarprogrammet, Malmö universitet.

Fredrik Löfgren, Trots eller tack vare pandemin fortsätter utvecklingen av AI allt snabbare och framtiden är snart nutid Forskare och robotutvecklare Linköpings Universitet, grundare Dyno Robotics.

Johan Andersson och Sandra Offesson Arbetsförmedlingen, Arbetsmarknaden efter pandemin

Fler föreläsare presenteras under våren.

Konferensavgifter

Digital konferens

MedlemIcke medlem
1900:-2500:-

Ålderspensionär samt heltidsstuderande på studie- och yrkesvägledarprogrammet
Ej arbetande

Digital konferens

MedlemIcke medlem
200:-400:-

Fakturering sker fortlöpande.

Anmäl dig till konferensen idag!